O nama   
Kontakt   
Oglašavanje   
Impresum   
Uvjeti korištenja   
Pošaljite nam vijest!
GlasLike.hr
Lika nekretnine
povratak

Poetika u slikama Petra Grahovca

1/6
Poetika u slikama Petra Grahovca
Poetika u slikama Petra GrahovcaPoetika u slikama Petra GrahovcaPoetika u slikama Petra GrahovcaPoetika u slikama Petra GrahovcaPoetika u slikama Petra GrahovcaPoetika u slikama Petra Grahovca
Objavljeno: 08-10-2022

Petar Grahovac samouki je slikar rodom iz Ramljana kod Otočca. Njegov slikarski opus obuhvaća nekoliko različitih faza od srednjoškolskih dana do danas. Tematika njegovih slika su mrtva priroda, portreti i krajolik, a dominantni je način oblikovanja naturalistički.

Iako bez formalne likovne naobrazbe i sa znatnim diskontinuitetom u svom stvaralačkom radu, slike nastale u zadnjoj fazi pokazuju visoku zanatsku razinu i izvedbu. U to su se mogli uvjeriti i učenici Srednje škole Otočac koji su popratili izložbu njegovih radova u Muzeju Gacke u Otočcu. Izložba predstavlja presjek njegova rada od početnih radova, mrtvih priroda i portreta do prikaza krajolika rodne Gacke doline rađenih u tehnici ulja na platnu, a koji su nastali zadnju godinu dana.

Izloženi portreti rađeni su u tehnici ulja na platnu, a poneki je crtež olovkom. Nastali su u različitim periodima stvaralačkog rada, a portretirane osobe su uglavnom članovi njegove obitelji. Uočljiva je vješta primjena svjetla i sjene kojim gradi plastičnost lika i minimalizam u prikazu detalja  i odjeće što skreće pozornost na lice i oči portretiranog. Oči koje vide dominiraju na portretima Petra Grahovca. Prodoran pogled sa slike je toliko živ i snažan da se stječe utisak kako portretirana osoba nas gleda, a ne mi nju. Taj bistar, prodorni pogled je toliko ekspresivan da se osjećamo ''razotkriveno'' i zatečeno.

Manji broj izloženih mrtvih priroda potječe iz ranije stvaralačke faze i u snažnom je kontrastu s najnovijim radovima. Uočljiv je značajan tehnički i kreativan pomak naprijed od prigušene palete boja i nevješto definirane strukturne uloge crte do razigranog zelenoplavoga kolorita idiličnog gačanskog kraja.

Slikarstvo Petra Grahovca tematski je određeno ljubavlju prema rodnom kraju. Njegovi prikazi divljine životinjskog svijeta protuteža su idili koju nude prizori uz Gacku. U nastojanju da prikaže realan prirodni svijet na što uvjerljiviji način potkradaju se i poneka slabija perspektivna skraćenja što je uobičajeno kod samoukih slikara. Drugačija je i paleta boja. Dominiraju sivi i smeđi tonovi i teško tamnoplavo nebo puno sivih oblaka.

Njegov slikarski rukopis je najnadahnutiji kada slika mlinice u Sincu i prizore uz Gacku.  Prizor je sveden na bitno, lišen suvišnih detalja. Slikar je spontan i neposredan u iskazu oduševljenja prizorom, gotovo opijen trenutkom mira i kontemplacije. Pokreti kistom su kratki, ali odmjereni, kontrolirani, a tanak nanos boje , osobito u prikazu žutozelene trave i vode rezultira profinjenim slikarskim efektom. Gradbene linije i tonska modelacija grade realan prikaz mlinica, a stabla i travke  u prvom planu zaokružuju idilu krajolika.   Boje su žive, zelenilo je naslikano nijansama žutozelene boje koje su u kontrastu s blijedoplavom bojom vode. U tim radovima progovara slikareva poetska osobnost i sklonost lirskoj idealizaciji života. Doima se gotovo kao literarna propovijed o potrebi povratka izvornom redu i životu daleko od gradske buke  i užurbanosti.

Prihvaćam poziv gospodine Grahovac.

 

Snježana Jovanić, povjesničarka umjetnosti

Podijeli novost na društvenim mrežama!
Novalja.coom